Russisk Tsvetnaya Bolonka

Den som har sagt at lykke ikke kan kj�pes - glemte Russisk Tsvetnaya Bolonka

Forums

Post Reply
Forum Home > Valper > ny valp!

Karina
Member
hei! jeg sitten nå bare å venter på at sommeren skal komme, og vi skal få vår lille bolonkavalp! men jeg sitter også med mange spørsmål! er det noen som har noen tips til en 1. gangs hundeeier?
--
February 16, 2009 at 4:43 AM Flag Quote & Reply

bolonkazwetna
Site Owner

Så flott at du venter på valp og ikke minst en bolonkavalp. Denne tiden før henting er jo egentlig fæl, men det er masse du kan gjøre for å forberede deg også da. Det er det som er så flott med ventetiden. Jeg ventet meg nesten syk og brukte mye tid på nettsider og forum og leste meg opp på informasjon alt fra hva man skal gjøre om valpen tygger på ting, tissetrening osv. Jeg kjøpte også masse bøker og leste for å forberede meg på valp. Tror dette hjalp for jeg må si jeg syntes det gikk utrolig bra. Theo er jo min første hund så det var masse som ikke var selvsagt når han kom i hus. Kan jo tipse om bøker jeg fant nyttig : Fra valp til voksen, på talefot med hunden, klikkertrening for din hund: fant alle disse på canis.no -- biblioteket kan jo også være nyttig.

Fra hvor venter du valp :)  ?

February 16, 2009 at 9:58 AM Flag Quote & Reply

Karina
Member

takk for tips :) valpen har vært planlagt en stund, så en del lesing har jeg fått unnagjort allerede! men må vel kjøpe meg et par av bøkene du anbefalte også :) ønsker jo at alt skal gå bra! 

Vi skal få hund fra Kerstin og hennes oppdrett! hun planlegger et kull nå i vår, så det skal bli spennede å se hva som kommer :) vi får forhåpentligvis valpen i juni, så da blir det enda en bolonka i romsdalen!

Var det forresten vanskelig å få Theo husren? har lest at det kan være litt vanskeligere å få til dette med små hunder.. 

February 16, 2009 at 3:46 PM Flag Quote & Reply

bolonkazwetna
Site Owner

Så spennende, har du noen preferanse i forhold til hannhund/tispe da? Valper er herlige, skal innrømme jeg har vært grådig valpesyk i en periode nå, men siden Gizmo kom hit og gubben setter grense på 2 hunder så er det liksom bare måtte bli satt til side. Kan ihvertfall glede deg masse.

Theo var vel "litt" treig, jeg også har hørt dette med små hunder og vanskelig å tissetrene. Kan være noe i det, samtidig har jeg ikke store referanseunktene heller.  En av det største jobbene med valp er jo dette med tissetrening og er man forberedt på at man får tissflekker og "uhell" inne er det vel heller ikke store problemet. Valper kommer jo ikke ferdig trent og de er jo bare "babyer" i den forstand. Jeg tror Theo var rundt 5-6mnd før jeg turte å si at han var helt tørr. Da snakker vi ikke hver dag med uhell, men en gang i ny og ne. Sommeren er jo veldig flott tid iforhold til dette. Man tar hunden med ut hver gang den har spist,lekt eller sovet. Altså med andre ord maaange ganger om dagen, etter hvert sitter dette. Like mye gjelder det å "lese" hunden, de sier gjerne ifra og da er det vår jobb å ta hintet.

Du burde jo ta deg ett bsøk en gang så kan du jo få hilse på mine og ta en bolonkaprat. Du holdt til på Aukra ikke sant? 

February 17, 2009 at 6:34 AM Flag Quote & Reply

Karina
Member

dette skal bli virkelig spennende! gleder meg mye!

men hvordan gjorde du det med soveplass de første dagene? har lest veldig mange ulike løsninger på dette for å gjøre valpen tryggest mulig..

jeg vil veldig gjerne ta med meg min bedre halvdel å komme å besøke dere! :D jeg bor fortsatt i trondheim nå, men er ofte hjemme i molde! veldig snilt av deg å tilby :D

February 19, 2009 at 5:44 AM Flag Quote & Reply

Karina
Member

åh! d glemte jeg å si! vi er ikke helt sikre på kjønn enda, men heller litt mot en liten gutt vi også, men vi får se hva som kommer i kullet :)

February 19, 2009 at 6:30 AM Flag Quote & Reply

Martine
Member

Hei

Vi venter også på valp :) Har en bolonka fra før, og nå venter vi på nummer to. Gleder oss veldig. Vet du hvem foreldrene blir?  

February 19, 2009 at 11:11 AM Flag Quote & Reply

Karina
Member

hei du! så gøy at flere skriver her :) når venter dere valp? jeg vet bare at faren blir Jojo, mor er enda ikke bestemt. men gøy at Jojo blir faren, han er helt nydelig! :D hvor skal dere få valp fra?

February 19, 2009 at 12:41 PM Flag Quote & Reply

Martine
Member

Vi skal ha hund fra Kerstin. De blir født i mars og er etter Jojo de også :) Vi har bestemt oss for tispe, så vi håper at det ikke bare blir gutter. Hvis ikke må vi vel vente til senere kull  

February 19, 2009 at 1:16 PM Flag Quote & Reply

Karina
Member

jeg synes det her er fryktelig spennende! gleder oss mye! men skal krysse fingrene for en tispe til dere i mars ;)

February 19, 2009 at 2:15 PM Flag Quote & Reply

bolonkazwetna
Site Owner

Dette er spennende ja det må jeg bare si :D

Hei Martine; ja det er vist noe så heter MBS= multi bolonka syndom

Var hyggelig å se deg her inne og at det blir en bolonka til i familien, Mira kommer forhåpentligvis å få en kjempe god venninne;)

Karina: Bare å ta dere en tur,det synes jeg bare hadde vært koselig. Hundene setter også pris på oppmerksomhet vettu. Iforhold til første nettene finnes det vel ingen spesiell fasit. Ett tips er at dere har valpen i nærheten av dere den første tiden for så å gradvis venne den til å være alene. Her kommer det vel også an på hvor dere ønsker hunden skal være på natten, vi har dem på soverommet, men noen velger gangen, badet osv. Nei en må bare velge det som passer for seg og sine. 

Ja det er mange Jojo avkom her i Norge nå, han er en flott kar og virkelig en super bolonka i gemytt også. Gleder meg til vi får se valpebilder i den nye tråden jeg nå da lol

February 19, 2009 at 2:48 PM Flag Quote & Reply

Karina
Member

kanskje vi kunne tatt oss en tur i påska? skal vær hjemme en stund da, så vi finner da sikkert en dag som passer for oss begge? :) 

hadde du valpen i kurven sin ved siden av sengen første nettene, eller hadde du den oppi? hører folk anbefaler så mye forskjellig. blir rett forvirret :P d er bakdelen med å lese så mye om d! finner så mange løsninger på samme problem :P

er theo også fra Jojo?

February 19, 2009 at 5:07 PM Flag Quote & Reply

Martine
Member

Hehe, ja. Foreldrene til kjæresten min tenker litt på å kjøpe bolonka de også :) Er jo en helt nydelig rase, så det er  vel ikke så rart at de sprer seg fort.    

Jeg er ofte innom siden for å se hva som skjer :) Da vi fikk Mira var det jo umulig å finne noe om rasen. Har skjedd en del siden da. Får håpe utviklingen fortsetter :)

Vi også lurer litt på hvor vi skal ha valpen i begynnelsen. Mira sover som regel oppi senga når hun er her. Det er koselig, men også litt slitsomt. Hun tar utrolig stor plass til å være så liten. Så det blir nok trangt med to hunder i senga.

February 20, 2009 at 5:46 PM Flag Quote & Reply

bolonkazwetna
Site Owner

Ja dere kan mer enn gjerne ta dere en tur i påsken, vi kan jo avtale en dag :) Theo og Gizmo har Jojo som far (forskjellige tisper da).

Jeg hadde faktisk ikke Theo i sengen før han var ca 8mnd (da sneik samboeren han oppi når jeg dro på jobb) Jeg synes selvfølgelig det er KJEMPE koselig å ha dem i sengen, men samtidig er jeg enig med deg Martine: De tar enormt mye plass, selv om de er små. Her sover dem på plassene sine på gulvet, men kan komme opp når jeg bestemmer det. Funker greit for oss.

February 23, 2009 at 9:59 AM Flag Quote & Reply

Karina
Member

jeg gleder meg mye nå! men d er helt grusomt å gå å trippe å vente! har drømt om hund i flere år nå, men livssituasjonen har ikke vært egnet før nå. men jeg merker at jo nærmere d kommer, jo mer giret og utålmodig blir jeg :P d skal bli godt den dagen vi skal ned å hente den! langt å kjøre, men vi har vel underholdning på turen hjem igjen :P 

sitter å venter nå på å få høre fra kerstin at en av tispene hennes er på vei med vår lille hjerteknuser! håper d blir snart ;) selv om ventingen sikkert blir enda vanskeligere da!

March 7, 2009 at 5:58 PM Flag Quote & Reply

Karina
Member

hei!

jeg vil bare oppdatere dere, og nå er valpene født, og vi skal bli foreldre til en nydelig gutt! han er prikk lik pappan sin, jojo!  dette er gøy! kontrakt skal signeres denne uken, og jeg gleder meg vilt til å få "close the deal" :P 

March 29, 2009 at 6:10 PM Flag Quote & Reply

Karina
Member

hei!

da sitter jeg her med omtrent 100 nye spørsmål :P det første nå, er gjennomsnittlig størrelse på en voksen bolonka? jeg vet de er +/- 25 cm i høyde, men i forhold til seng/ bur/ sikkerhetssele til bil/ halsbånd osv... hvor tykk er en valp rundt halsen? hvilke størrelser vil det være riktig å kjøpe?  jeg lurer også på utstyr til pelsstell.. hva er riktig type børster, kammer?  alt skal jo være klart når den kommer, men det er vanskelig å bestemme størrelse :P

jeg setter pris på om noen vil ta seg tid til å prøve å hjelpe meg :)

--
March 30, 2009 at 9:07 AM Flag Quote & Reply

bolonkazwetna
Site Owner

Hei Karina. Jøss her har jeg gått glipp av oppdateringen din, gratulere med valp. Detta er jo kjempe nyheter:D Var innom dyrenett nå å så annonsen så da tenkte jeg med engang på tråden her. Jojo er en flott kar. Herlig gemytt. Ikke rart at du har maaange spørsmål.

Tja for å starte med ett av spørsmålene. Ønskelig høyde på en bolonka er fra 20-26 cm (anbefaler deg å kikke på rasestandarden, den engelske versjonen er nok den beste) Bur og senger trenger jo ikke være store, på dyrebutikken kan du jo si at det er an bichonrasene så vet de ca hva du er ute etter. Du kan jo stikke innom her i påsken så skal jeg vise deg litt av det vi har :D Synes jeg er mye morsommere :) Får legge ut bilde av tassen da når du får det :) Gratulerer så masse igjen. 

March 30, 2009 at 4:08 PM Flag Quote & Reply

Karina
Member

hei, og tusen takk! :D

den annonsen så jeg først nå! lurer på om dette bildet er fra et tidligere kull? alle valpene i kullet som jeg skal ha valp fra er sorte! hehe men de har sikkert ofte valper kan jeg tenke meg ;)

jeg har fått bilder av kerstin, men må nesten vente med å legge ut til jeg har fått godkjenning av henne, og at kontrakten er underskrevet :) gleder meg til å vise dere! han er helt nyydelig!

jeg reiser til molde nå allerede i morgen, og blir hjemme til den 13, så om du har tid til å ta imot meg en dag, så hadde d vært kjempegøy!

bare si fra når det passer for deg :) om du ikke har telefonnr til meg, så kan du godt få d :)

hadde vært fint å se begge guttene dine, og hva av utstyr som trengs :P blir gøy å ha andre bolonka i nærheten når vi får valpen i hus! du har sikkert MYE å lære meg om rasen og diverse :) og gutten vår får jo også muligens 2-3 lekekamerater!  ;)

March 30, 2009 at 6:36 PM Flag Quote & Reply

bolonkazwetna
Site Owner

Hei Karina

Ja men det kunne vært skikkelig morro med ett besøk. Tid kan vi jo få avtalt vettu :) Jeg er såvidt jeg vet ingen planer i helgen ihvertfall. Du kan godt sende meg en mail med telefonnummer så kan vi avtale nærmere. Når du skal være hjemme så lenge så skal vi nok klare å møtes en av dagene. Ja det synes jeg også skal bli morsomt, å få enda en bolonka til traktene er ikke dumt lol

March 30, 2009 at 6:43 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.